5/5 - (7 امتیاز)

آموزش خرید خودرو از بورس کالا به صورت کامل

با هدف جلوگیری از رانت‌های کلان و در راستای قانون‌مند کردن فرایند معاملات، خودرو برای اولین بار در بورس کالا عرضه شد. کارشناسان معتقدند با عرضه خودرو در بورس کالا، کشف قیمت به صورت شفاف و منصفانه انجام می‌شود و توزیع محصولات ساز و کار بهتری پیدا می‌کند. در این مقاله، جزئیات طرح خرید خودرو در بورس کالا را با هم بررسی می‌کنیم و راه و روش‌های آن را برای‌تان شرح می‌دهیم.

 

چرا خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود؟

اختلاف قیمت کارخانه و قیمت بازار خودرو و رانت بزرگی که در این حوزه وجود داشت، مسئولان را به فکر راه‌های چاره انداخت. در همین راستا، برای مدتی عرضه خودرو از طریق قرعه‌کشی انجام می‌شد؛ روشی عجیب که شاید در سطح جهان سابقه نداشته باشد و البته نمی‌تواند نیاز بازار را به درستی تامین کند.

اکنون برای رفع این مشکلات، دولت تصمیم به عرضه خودرو در بورس کالا گرفته و بستر لازم را برای این کار فراهم کرده است. به این ترتیب، تمامی متقاضیان می‌توانند بدون نیاز به شرکت در قرعه‌کشی درخواست خرید ثبت کنند و فرصت برابر در اختیار همه قرار می‌گیرد.

با عرضه خودرو در بورس کالا، تخصیص خودرو از فرآیند قرعه‌کشی خارج می‌شود و زیان شرکت‌های خودروساز در صورت فروش با قیمت واقعی کاهش پیدا خواهد کرد. مصرف‌کننده نهایی در یک حراج منصفانه حضور پیدا می‌کند و خودروی مورد نیاز خود را به قیمت نهایی مد نظر خود می‌خرد. بازار تک‌‌نرخی و شفاف می‌شود و امکان مدیریت و رصد آن به وجود می‌آید. بورس کالا بهترین و شاید به روزترین سیستمی است که حراج واقعی در کشور را رقم می‌زند. در طول سال‌ها فعالیت، معاملات حراج بورس کالا پیشرفته‌تر شده و سامانه‌های مشخصی دارد.

در یک نگاه کلی مزایای بورس کالا نسبت به سیستم قرعه‌کشی به این شرح است:

  • قانونمند بودن
  • کشف قیمت در حین معاملات به صورت شفاف
  • پوشش ریسک مناسب
  • توزیع درست محصولات
  • تضمین ابعاد مختلف معامله
  • حذف دلالان
  • مرجع قیمت‌گذاری برای بازار کشور

نحوه خرید خودرو از بورس کالا

برای خرید خودرو از بورس، باید کد بازار فیزیکی بورس کالا داشته باشید. با کد بورسی و از طریق سامانه آنلاین اوراق بهادار نمی‌توان برای خرید خودرو اقدام کرد. اگر از قبل سجامی نشده‌اید، ثبت نام و احراز هویت در سجام نیز ضرورت دارد. برای ثبت نام و دریافت کد بورس کالا از طریق سامانه agah.ebgo.ir اقدام کنید.

در مرحله بعد، باید حساب وکالتی افتتاح کنید. حساب وکالتی حسابی است که به حساب معاملاتی شما لینک می‌شود. برای افتتاح حساب وکالتی در بورس کالا کافی است معرفی‌نامه کارگزاری آگاه را به یکی از بانک‌های منتخب ارائه دهید.

پس از طی مراحل لازم و تکمیل فرم‌های مرتبط، به کارگزاری وکالت داده می‌شود وجوه مورد نیاز برای سفارش‌ها را مستقیما در حساب بانکی شما مسدود کند. اگر به هر دلیلی معامله انجام نشود، وجه مسدود‌شده آزاد خواهد شد.

پس از طی مراحل لازم و تکمیل فرم‌های مرتبط، به کارگزاری وکالت داده می‌شود وجوه مورد نیاز برای سفارش‌ها را مستقیما در حساب بانکی شما مسدود کند. زمانی که معامله انجام شد، وجه مسدودی به حساب کارگزاری منتقل می‌شود. اگر به هر دلیلی معامله انجام نشود، وجه مسدود‌شده آزاد خواهد شد.

کشف قیمت خودرو در بورس کالا چگونه است؟

معامله این محصول توسط معامله‌گران کارگزاری‌ها که تخصص معامله در بازار فیزیکی را دارند صورت می‌گیرد و خریداران نمی‌توانند معامله را شخصا به صورت آنلاین انجام دهند، کشف قیمت خودرو نیز از طریق حراج باز انجام و با ساز و کار عرضه و تقاضا انجام می‌شود.

در صورتی که تقاضا بیشتر از مقدار عرضه باشد روی قیمت پایه، رقابت صورت می‌پذیرد و محصولات به سفارش‌های با قیمت بالاتر تعلق می‌گیرد. در معاملات حراج باز، زمان قرمز معاملات که مربوط به رقابت قیمتی است تا زمانی که تغییر قیمتی توسط معامله‌گران صورت نگیرد ادامه می‌یابد.

کشف قیمت خودرو از طریق حراج انجام می‌شود و با ساز و کار عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد. به گفته مدیر عملیات بورس کالا «استفاده از روش حراج باز متضمن کشف نرخ عادلانه و جلوگیری از به وجود آمدن انگیزه سفته‌بازی خارج از بورس می‌شود زیرا مصرف‌کننده نهایی تا هر قیمتی که مناسب بداند زمان دارد رقابت را ادامه دهد و خودروی مورد نیاز خود را خریداری کند.

اعلام شماره حساب وکالتی برای خرید خودرو از بورس کالا

در بخش قبل، در خصوص شرایط ثبت نام برای خرید خودرو از طریق بورس کالا، توضیح دادیم؛ حال در این قسمت، قصد داریم در رابطه با نحوه اعلام شماره حساب وکالتی برای خرید خودرو از بورس کالا، صحبت کنیم. از این رو، در ادامه، در رابطه با اعلام شماره حساب وکالتی برای خرید خودرو از طریق بازار بورس کالا، در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری مفید، توضیحات لازم آورده شده است.

برای اعلام شماره حساب وکالتی برای خرید خودرو از بورس کالا، می بایست ابتدا، وارد سایت mofid.ebgo.ir، شوید. سپس، گزینه اعلام شماره حساب وکالتی و در اختیار را انتخاب نمایید.

 

خرید خودرو از بورس کالا

 

در این مرحله، می بایست کد ملی و شماره موبایل خود را در کادر های مربوطه وارد نموده و پس از وارد کردن کد امنیتی، گزینه ادامه را انتخاب نمایید.

 

شرایط ثبت نام خرید خودرو از بورس کالا

 

پس از ورود به سایت mofid.ebgo.ir، افراد متقاضی خرید خودرو از بورس کالا، می توانند، به راحتی، جهت ثبت اعلام شماره حساب وکالتی برای خرید خودرو از بورس کالا، اقدام نمایند.

 

افرادی که قصد سرمایه گذاری، در بازار سرمایه ایران را دارند، می بایست در خصوص کارمزد انواع معاملات در بورس، مطالعه داشته باشند. برای دریافت جزئیات بیشتر در رابطه با کارمزد معاملات در بازار بورس، برروی لینک زیر کلیک نمایید.

آموزش تصویری خرید خودرو از بورس با کارگزاری مفید

در بخش قبل، در خصوص نحوه اعلام شماره حساب وکالتی برای خرید خودرو از بورس کالا، توضیح دادیم؛ حال در این قسمت، قصد داریم در رابطه با نحوه اخذ کد بورس کالا، صحبت کنیم. از این رو، در ادامه، در رابطه با نحوه دریافت کد بورسی کالا برای خرید خودرو، در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری مفید، توضیحات لازم آورده شده است.

جهت دریافت کد بورسی کالا برای خرید خودرو، می بایست ابتدا، وارد سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری مفید، به آدرس mofid.ebgo.ir، شوید. سپس، گزینه اخذ کد آنلاین در بورس کالا را انتخاب کنید.

 

شرایط خرید خودرو از بورس کالا

 

در این مرحله، می بایست کد ملی و شماره موبایل خود را در کادر های مربوطه وارد نموده و پس از وارد کردن کد امنیتی، گزینه ادامه را انتخاب کنید.

 

شرایط ثبت نام خرید خودرو از بورس کالا

 

در این قسمت، کد 5 رقمی ارسال شده به شماره تلفن همراه خود را وارد نموده و سپس، بر روی گزینه تایید بزنید.

 

نحوه خرید خودرو از بورس کالا

 

در این مرحله، می بایست فرم اطلاعات کاربر را تکمیل نموده و سپس، گزینه ادامه را انتخاب کنید.

 

خرید خودرو از بورس

 

در این قسمت، می بایست فرم اطلاعات نشانی شخص حقیقی را بطور کامل، تکمیل نموده و سپس، گزینه ادامه را انتخاب نمایید.

 

نحوه خرید خودرو از بورس کالا

 

در این مرحله، می بایست اطلاعات شغلی را وارد نموده و بر روی گزینه ادامه بزنید.

 

شرایط ثبت نام خرید خودرو از بورس کالا

 

در این بخش، ضروری است اطلاعات مالی را به درستی وارد نموده و سپس، گزینه ادامه را انتخاب کنید.

 

خرید خودرو از بورس کالا

 

حال، در این مرحله، می بایست اطلاعات بانکی را وارد نموده و سپس، بر روی گزینه ادامه کلیک نمایید.

 

شرایط خرید خودرو از بورس کالا

 

در این قسمت، می بایست اسناد مورد نیاز را آپلود نموده و سپس، گزینه ادامه را انتخاب نمایید.

 

نحوه خرید خودرو از بورس کالا

 

در این قسمت، گزینه بازار فیزیکی بورس کالا را انتخاب نمایید.

 

شرایط ثبت نام خرید خودرو از بورس کالا

 

در نهایت، جهت تکمیل مراحل اخذ کد بورس کالا، می بایست بر روی گزینه قبول قوانین و مقررات و تایید نهایی، کلیک کنید.

 

افرادی که قصد معامله در بازار بورس اوراق بهادار تهران را دارند، می بایست ابتدا، کد معاملاتی یا همان کد بورسی دریافت کنند. برای راهنمایی بیشتر در رابطه با نحوه دریافت کد بورسی، از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان، به لینک زیر مراجعه نمایید.

 

سخن آخر

عرضه خودرو در بورس کالا راهکاری است برای سامان دادن به معاملات خودرو و کوتاه کردن دست دلالان. با استفاده از این روش، همه می‌توانند در یک حراج منصفانه شرکت کنند و خودروها را با قیمت مد نظر خود خریداری کنند. دیگر نیازی به منتظر ماندن برای برنده شدن در قرعه‌کشی نیست. اختلاف هنگفت قیمت کارخانه و قیمت بازار خودروها از بین می‌رود و همه فرصتی برابر برای خرید در دسترس دارند.

برای راهنمایی بیشتر با شماره واتساپ 09398312033  یا در کانال تلگرامی ما به آدرس t.me/iQbourse در ارتباط باشید!

همچنین برای بهره مندی از تخفیف در کارمزد کارگزاری آگاه از کد معرف AQ4156 می توانید استفاده کنید.